‘Els Enigmes d’en Pius’, un nou producte ecoturístic per visitar els espais naturals de Ponent
El joc té un doble objectiu: disposar d'un nou producte ecoturístic als espais naturals i sensibilitzar el públic sobre el respecte per la natura.
L'abandonament de la ramaderia extensiva fa anys que comporta la pèrdua de basses que anteriorment els ramats utilitzaven per assedegar-se.
Moltes d'aquestes basses eren claus per la fauna, ja que en elles, hi trobaven espais on reproduir-se (com el cas dels amfibis o els invertebrats), o llocs on anar a refrescar-se en els dies més calorosos de l'estiu (com els ocells i els mamífers).
Amb el finançament parcial de la Fundación Biodiversidad i el recolzament de l'Ajuntament de Balaguer, La Sabina juntament amb la Societat Catalana d'Herpetologia han engegat un projecte per a recuperar cinc d'aquestes basses ubicades als secans de La Noguera, prop d'on hi tenen instal·lats alguns dels nostres aguaits fotogràfics.
Un petit retorn en forma de millora d'hàbitat a aquests ambients durs i àrids, però també tant sorprenent - expliquen els impulsors del projecte.
Després d'una primavera extremadament plujosa i d'alguns "impediments" de darrera hora -al juliol una parella de xurres van fer el niu a escassos 250 m d'una de les basses - finalment han pogut iniciar les feines de restauració.
S'ha impermeabilitzat la cubeta de les que tenien pèrdues, s'ha millorat la captació d'aigua per escorrentia superficial i s'ha facilitat l'accés a les que podrien ser usades pels ocells, rebaixant els pendents i eliminant l'excés de vegetació en alguns punts. En un bosc de ribera del riu Farfanya s'ha creat una bassa nova per amfibis excavant fins el nivell freàtic.
Les pluges de la tardor han començat a omplir les basses.
De moment tenen un aspecte una mica desangelat. Caldrà esperar a que s'assentin els material, s'assolin els sediments per fer una valoració d'aquesta primera fase i decidir les actuacions pertinents per encarar l'hivern i l'inici de la primavera de l'any vinent.
La Sabina juntament amb la Societat Catalana d'Herpetologia han engegat un projecte per a recuperar cinc d'aquestes basses ubicades als secans de La Noguera.
Un petit retorn en forma de millora d'hàbitat a aquests ambients durs i àrids, però també tant sorprenent – expliquen els impulsors del projecte.
Caldrà esperar a que s'assentin els material, s'assolin els sediments per fer una valoració d'aquesta primera fase i decidir les actuacions pertinents per encarar l'hivern i l'inici de la primavera de l'any vinent.
El joc té un doble objectiu: disposar d'un nou producte ecoturístic als espais naturals i sensibilitzar el públic sobre el respecte per la natura.
Els conductors de l'activitat van fer un balanç positiu de la proposta.
El 10 de maig, tres professionals del sector naturalista realitzaran un repte: recórrer tot el territori de Lleida durant 24 hores detectant el número màxim de moixons possibles i promocionant de manera sostenible el Pirineu i les Terres de Lleida com a destí ornitològic de primer nivell.